Gå in på /dokument/årsmöten/årsmöte 2023 eller tryck här
Skada på fiberkabeln
Vi har en skada på vår fiberkabel, detta berör Ammedalen, Tollungeröd, Toggestala och Näs.
Skadan beräknas vara åtgärdad tisdag eller onsdag vecka 17
Information från Telia
Vi har fått ett mail från Telia, du kan läsa orginalet i länken nedanför, men detta är vad det står:
Viktig information från Telia
Förhandlingar har pågått mellan oss och Viaplay Group. Vi har försökt in i det sista men Viaplay vill inte fortsätta diskussionerna och därför kommer vi tyvärr inte i mål med ett nytt avtal till 30 september, något vi är uppriktigt ledsna för då det påverkar dig som kund. Det här innebär att vi inte får sända Viaplays kanaler från den 1 oktober.
För tillfället ersätter vi med nytt attraktivt innehåll som passar både stor och liten. Med innehåll från bland annat C More, SF-kanalen, UEFA Champions League och nylanserade SkyShowtime finns något för alla smaker.
På telia.se/tvinfo hittar du alltid den senaste informationen. Här berättar vi också vilket innehåll du får istället och ger svar på vanliga frågor.
Hälsningar Telia
Planerat avbrott i nätet
Den 21 oktober 2020 kommer Zitius att byta system för vårt nät.
Våra tjänster kommer att stoppas vid två tillfällen på 10- 30 minuter vardera då de migrerar över alla kunder i området till en ny teknisk plattform.
Ni hittar även avbrotts information på , www.zitius.se och www.zmarket.se
Skulle problem med tjänst uppstå efter systembytet ombeds nätets anslutna kunder ta kontakt med sin tjänsteleverantör
Teliakunder ombeds använda Telia kundtjänstnummer 020- 202070
Reservdag: 2020-10-28
Fiberekonomi uppgraderar
Fiberekonomi (https://online.fiberekonomi.se/) kommer till att göra en stor uppgradering av sin hemsida och kommer därför till att stänga ner sin hemsida onsdag 16 september kl. 15:00. Uppstart sker igen på måndag 21 september kl. 08:00.
Ni kommer inte till att kunna logga in er under denna tiden.
Varför går vi ut med denna informationen? Detta är den hemsida där ni själva kan se era fakturor, ändra betalningsform och ändra telefon, epost och annan information om er själva. Denna information ligger som grund för fakturor och utskick.
Information om betalningsformer
Vi har skapat en sida om de olika betalningsformer som är aktuella för vår förening. Du kan hitta den här

TV-puck
I gruppavtalet medföljer en TV-puck och anslutningskabel på 2 meter. TV-pucken ansluts via kabel till routern. Våran ser ut som bilden ovanför.
Dock finns det wifi-lösningar på marknaden, av olika kvalitet och märken. Det är upp till medlemmen att ta ansvar för en wifi-lösning. Föreningens rekommendationen är fast anslutning mellan router och TV-puck
När du har fått mediaomvandlaren…
När fått din mediaomvandlare uppsatt:
Kom ihåg att strömmen skall vara påslagen hela tiden!!
Detta för att kontroll skall kunna ske och uppkopplingen skall kunna starta.
När väl allt fungerar, är det valfritt om du vill ha den påslagen eller ej.
Blåsning av fibernät
Till alla medlemmar i Långelanda Fiber
Just nu jobbar blåsare och svetsare med fibern i vårt nät.
Har du fått slangen fram till tomten, så är det nära att de blåser och svetsar. Se till att du är klar med ingrävning och fastighetsboxar. Får föreningen extra kostnader för att du inte är klar, kommer vi att debitera medlemmen.
Vi räknar med att snart få knutpunkterna i Burås och Grenegård klara, så dessa områden också kan blåsas/svetsas.
Trolk, elfirman som lägger kanalisationen åt oss, fortsätter sedan sitt arbete på väg mot Åsen/Trätte och Myren/Tegen.
Mediaomvandlaren
Vi har fått frågor angående montering av mediaomvandlare. Det är vår KO, Zitius som sätter upp och bekostar mediaomvandlare.
Zitius monterar enbart hos de som väljer gruppavtal eller öppen fiber.
Kostnaden för att eftermontera och starta upp inkopplingen blir minst 2 500 kr. Detta skall vägas mot den fasta nätkostnaden som är 1200 kr per år.
Har du gjort ditt val av tjänst?
Kom-i-gång guide för gruppavtalet
Denna kom-i-gång guide skickas med i hårdvarupaketet som följer med gruppavtalet. http://www.langelandafiber.se/wp-content/uploads/2019/01/Telia-Kom-igång-guide.pdf