Information från Telia

Vi har fått ett mail från Telia, du kan läsa orginalet i länken nedanför, men detta är vad det står:

Viktig information från Telia

Förhandlingar har pågått mellan oss och Viaplay Group. Vi har försökt in i det sista men Viaplay vill inte fortsätta diskussionerna och därför kommer vi tyvärr inte i mål med ett nytt avtal till 30 september, något vi är uppriktigt ledsna för då det påverkar dig som kund. Det här innebär att vi inte får sända Viaplays kanaler från den 1 oktober.


För tillfället ersätter vi med nytt attraktivt innehåll som passar både stor och liten. Med innehåll från bland annat C More, SF-kanalen, UEFA Champions League och nylanserade SkyShowtime finns något för alla smaker.


telia.se/tvinfo hittar du alltid den senaste informationen. Här berättar vi också vilket innehåll du får istället och ger svar på vanliga frågor.


Hälsningar Telia

Planerat avbrott i nätet

Den 21 oktober 2020 kommer Zitius att byta system för vårt nät.

Våra tjänster kommer att stoppas vid två tillfällen på 10- 30 minuter vardera då de migrerar över alla kunder i området till en ny teknisk plattform.

Ni hittar även avbrotts information på , www.zitius.se och www.zmarket.se

Skulle problem med tjänst uppstå efter systembytet ombeds nätets anslutna kunder ta kontakt med sin tjänsteleverantör

Teliakunder ombeds använda Telia kundtjänstnummer 020- 202070

Reservdag: 2020-10-28

Fiberekonomi uppgraderar

Fiberekonomi (https://online.fiberekonomi.se/) kommer till att göra en stor uppgradering av sin hemsida och kommer därför till att stänga ner sin hemsida onsdag 16 september kl. 15:00. Uppstart sker igen på måndag 21 september kl. 08:00.

Ni kommer inte till att kunna logga in er under denna tiden.

Varför går vi ut med denna informationen? Detta är den hemsida där ni själva kan se era fakturor, ändra betalningsform och ändra telefon, epost och annan information om er själva. Denna information ligger som grund för fakturor och utskick.

TV-puck

I gruppavtalet medföljer en TV-puck och anslutningskabel på 2 meter. TV-pucken ansluts via kabel till routern. Våran ser ut som bilden ovanför.

Dock finns det wifi-lösningar på marknaden, av olika kvalitet och märken. Det är upp till medlemmen att ta ansvar för en wifi-lösning. Föreningens rekommendationen är fast anslutning mellan router och TV-puck

Blåsning av fibernät

Till alla medlemmar i Långelanda Fiber

Just nu jobbar blåsare och svetsare med fibern i vårt nät.
Har du fått slangen fram till tomten, så är det nära att de blåser och svetsar. Se till att du är klar med ingrävning och fastighetsboxar. Får föreningen extra kostnader för att du inte är klar, kommer vi att debitera medlemmen.

Vi räknar med att snart få knutpunkterna i Burås och Grenegård klara, så dessa områden också kan blåsas/svetsas.

Trolk, elfirman som lägger kanalisationen åt oss, fortsätter sedan sitt arbete på väg mot Åsen/Trätte och Myren/Tegen.

Mediaomvandlaren

Vi har fått frågor angående montering av mediaomvandlare. Det är vår KO, Zitius som sätter upp och bekostar mediaomvandlare. 

Zitius monterar enbart hos de som väljer gruppavtal eller öppen fiber.
Kostnaden för att eftermontera och starta upp inkopplingen blir minst 2 500 kr. Detta skall vägas mot den fasta nätkostnaden som är 1200 kr per år.

Har du gjort ditt val av tjänst?